Ośrodek rehabilitacji dziennej w NZLA Michałkowice istnieje od 2001
z początku jako Punkt Wczesnej Interwencji i do roku 2014 obsługiwał tylko dzieci do 6 roku życia.
Od lipca 2014 jesteśmy Ośrodkiem Rehabilitacji Dziennej dla dzieci z zaburzeniami rozwoju od 0 do 18 roku życia. Ośrodek spełnia wszystkie wymagania skierowane głównie na małego pacjenta, a nasi specjaliści posiadają wiedzę i doświadczenie w terapii maluszków i starszych dzieci.
Od lipca 2022 r. także posiadamy nową przestrzeń w tej samej lokalizacji całkowicie zmodernizowaną i przystosowaną dla małego pacjenta. Posiadamy salę do fizjoterapii ; SI w podstawowym zakresie; laseroterapię; elektroterapię; gabinet logopedyczny i gabinet psychologiczny.
Nasi specjaliści pracujący z pacjentem stawiają na indywidualne podejście do każdego dziecka i jego potrzeb. Nawiązują dobry kontakt z pacjentem i stwarzają mu przyjazną i bezstresową atmosferę terapeutyczną. Motywują dziecko do aktywnego udziału w terapii i współpracy z terapeutą.
Stawiają na efektywną terapię, która przynosi widoczne i trwałe rezultaty. Ich priorytetem jest dokładne zdiagnozowanie problemu i ustalenie realistycznych celów terapeutycznych oraz dobieranie odpowiednich metod i technik pracy z małym pacjentem. Zadaniem terapeutów jest również monitorowanie postępów dziecka jak również edukacja rodziców i nauka ich, jak wspierać dziecko w domu i w codziennym życiu.
Krótki opis metod terapii oraz sposobów jej realizacji przez naszych terapeutów.
Fizjoterapeuci stosują następujące metody terapii:
1. Metoda NDT- Bobath stanowi neurorozwojową koncepcję rehabilitacji dzieci i dorosłych w fizjoterapii. Wskazaniami do rehabilitacji metodą Bobath są również następujące zaburzenia: opóźniony rozwój motoryczny niemowląt i dzieci oraz wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe. Jest również dedykowana osobom z różnego rodzaju deficytami neurologicznymi, jak np. mózgowe porażenie dziecięce, uszkodzenia splotów nerwowych czy choroby nerwowo–mięśniowe Ta metoda usprawniania ruchowego u małych pacjentów, zakłada rozpoczęcie procesu terapii najwcześniej, jak to możliwe. Rehabilitowane jest całe ciało dziecka. Wczesne rozpoznanie zaburzeń ruchowych oraz dysfunkcji mogących potencjalnie niekorzystnie wpływać na funkcjonowanie dziecka oraz utrudniać jego dalszy rozwój, pozwala na szybką interwencję. Koncepcja Bobath umożliwia wówczas zastosowanie fizjoterapii, która pozwala hamować nieprawidłowe wzorce i zachowania patologiczne, stymuluje porażoną stronę, przyczynia się do poprawy dystrybucji napięcia, zmieniając tym samym trajektorię rozwoju dziecka na fizjologiczną.
2. PNF (Proprioceptive Neuromuscular Facilitation) - to metoda usprawniania układu nerwowo-mięśniowego poprzez stymulowanie receptorów ruchu i pozycji ciała. Jest stosowana u dzieci z wadami układu kostno-stawowego, skoliozami, porażeniem mózgowym, autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi.
3. Neurofizjologiczna terapia niemowląt - to metoda stymulacji prawidłowego rozwoju ruchowego i sensorycznego u niemowląt. Jest stosowana u niemowląt z opóźnieniami rozwojowymi, wadami wrodzonymi, wcześniactwem i innymi problemami zdrowotnymi.
4. Trójpłaszczyznowa terapia manualna stóp - to metoda neurofizjologiczna opracowana przez Barbarę Zukunft-Hüber, która jest przeznaczona dla niemowląt i dzieci z deformacjami stóp, takimi jak stopy płasko-koślawe, stopy końsko-szpotawe, stopy sierpowate i inne. Metoda ta uwzględnia fizjologiczny rozwój stóp dziecka i polega na manualnym kształtowaniu i mobilizowaniu stawów stóp.
Logopeda zajmuje się szeroko rozumianymi zaburzeniami mowy od jej braku, poprzez zaburzenia konstrukcji wyrazu, gramatyki wypowiadanych treści, do zaburzeń artykulacyjnych i wyrazistości mowy, prowadzi rehabilitację i terapię usprawniającą mowę: - ćwiczenia artykulacyjne, - oddechowe, - fonacyjne, - słuchowe. Rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz społeczne dziecka, a także sferę poznawczą czy motorykę małą. Prowadzi także działalność profilaktyczną w zakresie wyeliminowania czynników zaburzających prawidłowy rozwój dziecka.
Surdologopeda to specjalista, który prowadzi rehabilitację słuchu i mowy z osobami niesłyszącymi lub niedosłyszącymi na podstawie postawionej medycznej diagnozy, z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy wynikającym z niedosłuchu, z pacjentami tuż po założeniu aparatu słuchowego lub po implantacji. Stymuluje i doskonali system językowy dziecka zarówno werbalnie jak i poprzez komunikację alternatywną, język migowy. Kształtuje kompetencje komunikacyjne i językowe dziecka.
Neurologopeda natomiast pracuje z pacjentami z trudnościami i dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego. Wspiera noworodki, u których w pierwszych chwilach życia dokonuje oceny odruchów fizjologicznych twarzy i jamy ustnej oraz napięcia mięśniowego.
Neurologopeda prowadzi diagnozę i terapię neurologopedyczną, niemowląt i dzieci z obciążonym wywiadem okołoporodowym, z trudnościami neurorozwojowymi, niedojrzałością na tle wcześniactwa, zespołami i wadami genetycznymi. Specjalizuje się w karmieniu terapeutycznym małego dziecka z zaburzeniami neurorozwojowymi. Wspiera dziecko i opiekunów w procesie rozszerzania diety, wybiórczości pokarmowej, neofobii.
Psycholog w ośrodku rehabilitacji dziennej zajmuje się udzielaniem wsparcia psychologicznego pacjentom oraz ich rodzicom, diagnozowaniem zaburzeń oraz potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, prowadzi również terapię dostosowaną do indywidualnych potrzeb pacjenta.
„Jeśli umiecie zdiagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest radość z pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania”
Janusz Korczak
W związku z coraz większym zapotrzebowaniem rynku na diagnostykę zaburzeń ze spektrum, Ośrodek rehabilitacji dziennej NZLA MICHAŁKOWICE posiada test ADOS-2, który jest jednym z najwyżej cenionych narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych w rozpoznawaniu zaburzeń spektrum autyzmu.
ADOS-2 określany jako „złoty standard” diagnozy autyzmu na świecie. Jest to wystandaryzowany protokół obserwacji wykorzystywany w diagnozowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Badanie umożliwia wykrycie nieprawidłowości charakterystycznych dla ASD u osób w różnym wieku i na różnych etapach rozwoju językowego. Badanie można przeprowadzić już u dzieci od 12 miesiąca życia. Badanie z dziećmi polega głównie na zabawie, w której diagnosta uważnie obserwuje małego pacjenta, zaś z dorosłymi jest to rozmowa, prowadzona według ściśle określonej procedury.